KRISTNA NYHETSBYRÅN

Sök
Sök
Stäng denna sökruta.

”Bob Marleys tro avslöjas i ny film: Varför är marijuana heligt för Rastafari?”

Marley och Peter Tosh spred Rastafari-budskapet globalt under 1970-talet - läs mer om deras inflytande!

En biografisk film om Bob Marley har blivit en succé både i USA och flera andra länder. Filmen fokuserar på legenden inom Rastafari under inspelningen av albumet ”Exodus” från 1977 och inför en betydelsefull konsert i hans hemland Jamaica.

Rastafari-tron har sina rötter på den karibiska ön på 1930-talet. Budskapet spreds över världen på 1970-talet av Marley, tron mest kända utövare. Rastafari har under lång tid förföljts för sin ritualistiska användning av marijuana, men vissa lagar har mildrats och de har nu tillstånd att odla den heliga örten.

Det finns en snabb överblick över trons tro och historia. Tron har sina rötter på 1930-talet Jamaica som svar på kolonial förtryck. Troslärorna blandar gammaltestamentliga lärdomar med en önskan att återvända till Afrika.

Marley hade en personlig bibel med en bild av den avlidne kejsaren Haile Selassie, som tillbes av de flesta Rastafari. Marleys texter och förhållningssätt speglade denna tro. Budskapet spreds globalt av Marley och Peter Tosh, två reggaelegender och Rastafari-utövare.

Filmen ”One Love” visar Marley som sjunger inför stora folkmassor som viftar med Rastafari-flaggor i trons gröna, gula och röda färger. Marley nämner ofta ”Jah,” som är Rastafaris personliga relation till Gud.

Rastafari-tron inkluderar en strikt enighet med naturen och avvisar materialistiska värden. De låter sitt hår växa fritt i dreadlocks och använder marijuana som en sakrament i chalice-pipor eller ”spliffs” samt i organiska maträtter och offringar.

Rastafari-utövare tror att marijuana används enligt bibliska skrifter och att den heliga örten förs dem närmare det gudomliga. De har lidit av förföljelse och diskriminering på grund av sin marijuanaanvändning, men kräver nu bredare tolerans och religionsfrihet.

Historiskt sett kom marijuana till Karibien genom indiska kontraktsarbetare på 1800-talet. I många karibiska länder, inklusive Antigua & Barbuda, har Rastafari fått tillstånd att odla och röka den heliga örten som de anser vara helig.

Haile Selassie, en etiopisk kejsare som besökte Jamaica, ses av många Rastafari som en profetisk figur. Hans kröning år 1930 tolkades som uppfyllandet av en profetia om en svart kung som skulle krönas, vilket ledde till ett upprorande inom tron.